+ 19 nieuwe acts
+ Een niet onbelangrijke boodschap (helemaal beneden)
De AFFiche is af! Nieuwe namen voor het Absolutely Free Festival op 5 en 6 augustus in Genk: onder meer de Syrische debka-koning Omar Souleyman, stubru-hitmachine DIRK., Benelux-exoten Dijf Sanders en YIN YIN, én een knisperende selectie van de fijnste opkomende acts uit binnen- en buitenland. Belangrijk: mits afgifte van minstens drie lege batterijen blijft toegang tot het festival gratis!
Vandaag worden liefst 20 frisse acts toegevoegd aan de affiche van het Absolutely Free Festival in Genk. Met de komst van Omar Souleyman – traditionele debka-muziek meets techno en house – is AFF22 meteen verzekerd van een stomende afsluiter. De Syrische ex-bruiloftzanger is uitgegroeid tot een sensatie in het internationale live-circuit, én muzikale vriend aan huis bij gangmakers als Björk en Four Tet.
Voor nieuwsgierige neuzen: ook een Surprise Headliner is toegevoegd aan de AFFiche. Maar daarover vertellen we dus… lekker niets.
Volgende bands maken het feest compleet
Op 5 augustus transformeren ‘zonen van Soulwax’ Bolis Pupul en Asa Moto onze groene oase om tot een daverende nachtclub met internationale ondersteuning van live-sensatie YIN YIN (NL), die na hun passage in 2019 door de grote poort terugkeren. Voorts zakt Limburger en wereldburger Dienne met haar debuut-plaat (release op Other People, het label van Nicolas Jaar!) onder de arm af, betovert Bontridders met haar lo-fi synthpop en trapt Soundtrack-laureaat Sevens de eerste festivaldag in gang.
Op zaterdag, 6 augustus, verschuift de focus traditiegetrouw richting indie- en postpunk- spectrum. Zorgen voor het betere gitaarwerk: de Afrekeninghelden van DIRK., het nieuwe lo-fi project van Lee Swinnen Frankie Traandruppel, de Hasseltse indiepopsensatie Jack Vamp and the Castle of Creep en de jonge psychrockers van Koala Disco.
Uit het buitenland gooien volgende acts hun gitaren in de strijd: de industriële technorockers van Scalping (UK), de mathrockers van Unschooling (FR) en de rammelende indierockers van a fungus (NL).
Tappen uit een heel ander vaatje: muzikale duizendpoot David Numwami landt na omzwervingen bij o.a. Charlotte Gainsbourg met zijn perfect gestileerde popsongs op onze groene weide. Het piepjonge jazzgeweld van LupaGangGang zorgt dan weer voor een stuiterende en eclectische set die de kleur van de weide wel eens heel anders kan kleuren.
Zorgen voor een moment van rust en bezinning Loverman – het alterego van Jams de Graef, oppernar bij Shht – en Limburger Caspar Auwerkerken, die zijn eerste stappen richting sterrenfluisterdom heeft ingezet via Eppo’s en Ayco’s geliefde Duyster.
En nadien dansen we samen met klankengoochelaar Dijf Sanders en zijn tropische elektronica de nacht tegemoet! Een betere ‘opwarmer’ voor Omar Souleyman kunnen we ons niet wensen.
Eerder mocht AFF22 al de volgende fijne acts aankondigen: Efterklang (DK), Gilla Band (IE), Jan Verstraeten, ILA, Pink Siifu & Negro 6’! (US), Vermin Twins, Tramhaus (NL), Pothamus, PROMIS3, Dishwasher_, Brorlab, Monks., Bobbi Lu, Batsmasher en AYRA.
Een niet onbelangrijke boodschap
Zoals beloofd in de titel van dit bericht: we hebben nog een niet onbelangrijke boodschap. AFF blijft namelijk ook dit jaar helemaal gratis, toch als je minstens drie lege batterijen meebrengt (anders betaal je drie euro).
Nochtans heeft het ook dit jaar heel wat intellectuele krachtpatserij gevergd om niet alleen de inhoudelijke maar ook de financiële puzzel van het festival perfect te laten samenvallen. Maar AFF vindt het nu eenmaal een van zijn absolute basisopdrachten om zo laagdrempelig mogelijk te laten kennismaken met inspirerende muziek die het verdient om gehoord te worden. Al helemaal in crisistijden waarbij prijzen voor energie, voedsel en andere levensnoodzakelijke zaken door het dak gaan, en prioriteiten voor gezinnen misschien elders liggen dan bij dure festivaltickets.
Tegelijk blijft AFF hardnekkig focussen op kwaliteit én verrassing en slagen we er dit jaar zelfs in Azië, Verenigde Staten én Europa muzikaal te verenigen in een sfeervolle oase in de schaduw van een stukje industrieel erfgoed.
Tot dan!